Back to Artecno home page
 Motor cautare

Prin:
 Reviste
 
 

Expozitii, targuri, conferinte, simpozioane, seminarii
 
Normative si reglementari in constructii-instalatii
Antreprenorul nr.5/2004
Antreprenorul
nr. 5/2003
C U P R I N S
ACTUALITATEA INTERNA ACTUALITATEA INTERNATIONALA PROFIL DE FIRMA MATERIALE STUDIU SOLUTII STATE OF THE ART UTILAJE LUCRARI DE INFRASTRUCTURA SEMNAL
A C T U A L I T A T E A   I N T E R N A
  • Implicarea ARACO pe problemele majore din domeniul constructiilor
  • Constructiile in semestrul I 2003
    • Investitiile realizate in economie in semestrul I 2003 au insumat 82647,1 miliarde lei, fiind in crestere, in termeni reali, cu 6,9% fata de semestrul I 2002.
      Investitiile concretizate in lucrari de constructii noi au fost de 34525,9 miliarde lei (41,8% din total), in crestere cu 3,9% comparativ cu perioada corespunzatoare a anului trecut. Investitiie in utilaje si mijloace de transport au insumat 39398,8 miliarde lei (47,7% din total) si s-au situat cu 13,8% peste nivelul semestrului I din anul precedent.
      Investitiile din sectorul majoritar privat au reprezentat 65,1% din total, in crestere cu 13,1% fata de semestrul I 2002. Acestea au fost orientate in principal spre achizitionarea de utilaje si mijloace de transport, care au reprezentat 55,7% din volumul de investitii realizat.
      Valoarea lucrarilor de constructii in semestrul I 2003 a fost de 60973,0 miliarde lei, in crestere cu 5,5% fata de semestrul I 2002; din acestea 90,4% au reprezentat lucrarile de constructii realizate in sectorul majoritar privat.
      Pe tipuri de lucrari, ponderea cea mai mare a revenit lucrarilor de constructii noi si reparatii capitale (74,7%). Lucrarile de constructii noi (34525,9 miliarde lei) au reprezentat 56,6% din valoarea totala a lucrarilor de constructii, iar in cadrul acestora, ponderea cea mai mare au detinut-o lucrarile executate la constructiile ingineresti si la cladirile rezidentiale (45,1%, respectiv 29,4%).
      Lucrarile de reparatii capitale au fost de 11016,3 miliarde lei (18,1% din valoarea totala a lucrarilor de constructii), iar lucrarile de intretinere si reparatii curente, realizate la cladiri si constructii existente au reprezentat 25,3% din valoarea totala a lucrarilor de constructii.

A C T U A L I T A T E A   I N T E R N A T I O N A L A
  • Propunere FIEC pentru o noua clasificare a activitatilor din constructii in Comunitatea Europeana (NACE Rev. 1)
    • FIEC a lansat o propunere de revizuire a clasificarii activitatilor din industria constructiilor - NACE Rev. 1 - care va putea fi utilizata din anul 2007. Prin aceasta revizuire se realizeaza o redefinire a domeniului constructiilor in comparatie cu celelalte sectoare si domenii ale economiei iar in perspectiva o noua clasificare a intreprinderilor in functie de tipul de activitate, ambele mai conforme cu noile tendinte tehnologice si economice care se manifesta in momentul de fata.
      Conform propunerii, o activitate poate fi clasificata ca apartinand domeniului constructii, industrie (activitate de productie, asamblare sau montare echipamente) sau servicii (activitate de intretinere), in functie de valoarea adaugata, realizata in mod constant, acesta repreprezentand criteriul general de clasificare. In vederea definirii activitatilor din domeniul constructiilor, sunt luate in considerare 3 elemente: tipul serviciilor (antreprenoriat general sau specializat), tipul materialelor folosite (lemn, metal, vopsea etc.) si natura lucrarilor efectuate (constructia de locuinte, cladiri industriale, lucrari de infrastructura etc.).

  • Prognoza constructiilor in Europa: crestere lenta pana in 2005
    • Conform informatiilor furnizate in urma desfasurarii Conferintei Euroconstruct (5 - 7 iunie, Budapesta), atat piata cat si productia din constructii in Europa vor cunoaste in perioada 2003 - 2005 o crestere progresiva insa lenta. Au fost luate in calcul 15 tari occidentale plus 4 est centrale (Polonia, Ungaria, Slovacia si Republica Ceha). Piata constructiilor pentru anul 2002 a fost evaluata la 1045 miliarde Euro, ceea ce reprezinta o scadere de 0,2% fata de anul 2001.
      Previziunea (mai pesimista fata de cea rezultata la Conferinta Euroconstruct anterioara, desfasurata in decembrie 2002 la München) a fost influentata de prognoza economica pentru tarile luate in calcul, care la randul sau prevede cresteri mici si lente ale produslui brut pe tari. De asemenea cresterea lenta a domeniului constructiilor se datoreaza in primul rand cresterii modeste inregistrate in domeniul constructiilor civile care a crescut in 2002 doar cu 1,3% fata de anul precedent, insa acest sector este deosebit de dinamic in tarile din Europa Centrala si de Est.

P R O F I L   D E   F I R M A
  • NOUTATI TEHNOLOGICE LA SC TIAB SA
    • Interviu cu ing. Adrian Florescu, director general al Trustului de Instalatii si Automatizari Bucuresti

  • Rannila Romania, doi ani de profesionalism
    • Compania finlandeza Rannila este unul dintre cele mai importante nume in productia de materiale si accesorii din otel pentru constructii civile si industriale.
      Parte a concernului Rautaruukki Group, care este cel mai mare producator de otel din Scandinavia, Rannila este specializata in modelarea unui material ce a revolutionat tehnica moderna a constructiilor: otelul.
      Astfel, Rannila produce tigle metalice, tabla cutata, sisteme autoportante, panouri casetate, sisteme de scurgere a apelor pluviale, fatade arhitecturale din otel etc.
      Rannila a fost infiintata in 1961, in Finlanda, de catre Paavo Rannila si avea ca obiect de activitate productia de acoperisuri din otel.
      Dintre obiectivele strategice ale societatii Rannila prevazute pentru urmatorii cinci ani in Romania se numara: deschiderea unei fabrici pentru profilarea tablei, completarea retelei de birouri teritoriale cu un nou centru zonal la Iasi, crearea echipei proprii de montatori si largirea gamei de produse, la nivel de grup oferta fiind foarte larga si diversificata. Conform managerului general al Rannila Romania, intentia companiei este de a promova pe piata romaneasca cate doua produse noi in fiecare an.

M A T E R I A L E
  • Utilizarea cimenturilor in constructii - o chestiune de profesionalism (III)
    - prof.univ.dr.ing. Mihai TEODORESCU - UTCB
  • TUBULATURA DIN PVC PENTRU PUTURI DE APA OFERTA VALPLAST
    • Continua poluare cu substante chimice a apelor de suprafata a creat necesitatea executarii unor puturi de apa mai adanci, capabile sa capteze apa din straturi nepoluate sau din soluri acvifere protejate natural de infiltratiile de la suprafata.
      De peste 20 de ani materialele plastice inlocuiesc cu succes metalul in majoritatea aplicatiilor pentru transporturi si stocarea fluidelor sub presiune. In domeniul forajelor de puturi de apa locul metalului a fost luat aproape in totalitate de catre PVC-ul rigid care este net superior datorita calitatilor sale deosebite: durata de viata foarte mare, nu afecteaza calitatea apei captate din izvor, este rezistent la atacul tuturor substantelor chimice existente in sol, asigura o etanseitate perfecta, micsoreaza mult timpul de tubare datorita sistemului de imbinare cu mufa filetata, se pot executa filtre ce permit suprafete deschise foarte mari.
      "Valplast" este obtinuta cu ajutorul celor mai bune materii prime. Controalele continue asupra procesului productiv si asupra caracteristicilor produsului final garanteaza folosirea tuburilor si filtrelor pentru puturi la adancimi de pana la 300 m.

  • Intretinerea imbracamintilor bituminoase cu geocompozite
    • O contributie majora la deteriorarea suprafetelor asfaltice o reprezinta apa ce se afla in infrastructura. Aceasta apa slabeste capacitatea de a prelua eforturi a straturilor rutiere, slabind si distrugand in timp imbracamintea bituminoasa.
      Mare parte a acestei ape patrunde direct prin imbracamintea asfaltica.
      Reabilitarea pe termen lung a suprafetelor asfaltice este determinata de imbunatatirea performantelor acestor imbracaminti la solicitari de oboseala din incovoiere, formarea de fagase, imbatranirea naturala, uzura, fisuri din solicitari termice si fisuri transmise de la straturile inferioare (reflectate).

S T U D I U
  • Babel Redivivus - prof. Ramiro A. Sofronie
    • Chemarea Cerului dateaza de circa trei mii de ani, cand in Campia Shinar-ului din Mesopotamia a fost ridicat Turnul Babel. In decursul timpului, interesul pentru comunicarea cu Cerul a luat si alte forme, ideea pastrandu-se pana astazi la monumentele funerare. Brancusi a conceput Coloana din ansamblul arhitectonic si urbanistic de la Targu Jiu ca pe un momument dedicat Eroului necunoscut. Memoria celor viteji a fost cinstita de multe ori in decursul istoriei cu coloane sau obeliscuri. La Roma, de exemplu, in Forum Trajane, intre 106 si 112 a fost ridicata Columna lui Traian, de 38 m. La Paris, in Place Vendôme, intre 1807 si 1810 s-a inaltat La Colonne de la Grand Armée, de 40 m. La Londra, in Trafalgar Square, intre 1829 si 1840 s-a ridicat Coloana Amiralului Nelson, de 56 m. In sfarsit, la Bruxelles, in Place du Congrès, Coloana regelui Léopold I, de 47 m, ridicata intre 1850 si 1859, a fost dedicata din 1922 si Soldatului necunoscut. Toate coloanele amintite mai sus sunt masive si robuste, au peste 35 m si sustin statuile unor personalitati cunoscute. Coloana de la Targu Jiu are o conceptie modulara, esential diferita de toate cele amintite mai sus. Ea este zvelta si flexibila, a fost ridicata intre 15 august si 15 noiembrie 1937, are 29,35 m si nu sustine nici o statuie, dar a fost numita de autorul ei "fara sfarsit". Este singura constructie monumentala din lume perceputa ca o coloana a infinitului.

S O L U T I I
  • Noutati privind materiale, sisteme, structuri, tehnologii, proiecte
  • Placile ceramice in arhitectura urbana: tipuri, actiunea factorilor, norme si standarde tehnice
    • In activitatea comerciala, clasificarea placilor ceramice pe baza normelor europene (EN) nu este de obicei folosita. Se foloseste in schimb o clasificare bazata pe denumirea tehnico-comerciala, care imparte placile ceramice in urmatoarele grupe:
      - gresie portelanata;
      - cotto;
      - clinker;
      - monocottura (gresie obtinuta printr-un singur ciclu de ardere).
      Datorita ponderii pe care o are in productia mondiala de placi ceramice si a suprematiei in inovatiile tehnologice, terminologia italiana legata de placile ceramice (de exemplu denumirile) s-a impus pe plan mondial. In unele zone (inclusiv in tara noastra) in locul denumirii Cotto se foloseste Terracotta.

S T A T E   O F   T H E   A R T
  • Gradina de iarna din SHEFFIELD un remarcabil exemplu de constructie ecologica - prof.univ.dr.ing. Florin-Ermil DABIJA, UTCB
    • Materializand planul general de renovare a centrului orasului Sheffield (Marea Britanie), in zona de cca. 2,5 ha eliberata prin demolarea unor cladiri scoase din uz apartinand municipalitatii, s-a trecut la realizarea unui complex nou de cladiri cuprinzand spatii pentru birouri, activitati culturale, magazine, un hotel, precum si spatii destinate circulatiei pietonale. Aceasta zona se afla in inima cartierului cultural al orasului, in imediata vecinatate a unor teatre de prestigiu, a bibliotecii municipale si a principalelor galerii de arta, nu departe de campusul universitatii si de sediul primariei.
      O prezenta cu totul remarcabila in acest proces de renovare urbana este asa-numita "Gradina de Iarna" - un amplu spatiu verde acoperit, vitrat, deschis publicului - care, impreuna cu cladirea ce adaposteste "Galeriile Mileniului", a fost conceputa sa asigure o inalta eficienta din punct de vedere energetic, constituind astfel un bun exemplu de dezvoltare durabila pe un amplasament situat in centrul unui mare oras. Ansamblul construit a fost dat in folosinta in cursul anului 2002.

U T I L A J E
L U C R A R I   D E   I N F R A S T R U C T U R A
  • Consolidarea platformelor de drum utilizandu-se o tehnologie moderna - ing. Petru Cernea - Züblin Romania SRL
    • Ca urmare a cresterii deosebite a traficului rutier si, in mod deosebit al celui de camioane cu tonaj mare, o mare parte a drumurilor nationale si judetene ale tarii necesita masuri de asigurare a stabilitatii. Aceste masuri se impun cu precadere in zonele de profil mixt.
      Printre factorii care produc alunecari de teren se pot enumera:
      - aparitia unor ape subterane nedrenate;
      - colmatarea drumurilor cu durata indelungata de serviciu;
      - aparitia unor sarcini crescute datorate traficului greu.
      In urma studierii si verificarii acestor factori se pot evalua masurile de reasigurare a stabilitatii platformei drumului.
      Din literatura de specialitate se cunoaste o gama larga de solutii pentru consolidarea platformelor de drum, cum ar fi:
      - ziduri de sprijin;
      - coloane forate de dimensiuni mari;
      - ancoraje;
      - sisteme de drenaj;
      - sisteme de piloti sau minipiloti etc.
      Ca urmare a faptului ca pana in prezent au fost aduse si in tara noastra utilaje usoare care sa se poata deplasa in conditii de siguranta, inclusiv pe versanti, realizarea sistemului de minipiloti si ancore pasive a devenit solutia cea mai usor de executat si cu costuri mult reduse fata de solutiile clasice (ziduri de sprijin, coloane forate de diametre mari etc.).

S E M N A L

Firme
sus