Back to Artecno home page
 Motor cautare

Prin:
 Reviste
 
 

Expozitii, targuri, conferinte, simpozioane, seminarii
 
Normative si reglementari in constructii-instalatii
Antreprenorul nr.1/2004
Antreprenorul
nr. 1/2004
C U P R I N S
EDITORIAL REPERE PROFIL DE FIRMA SOLUTII MATERIALE DEZVOLTARE URBANA TEHNOLOGII ACTUALITATE SEMNAL
E D I T O R I A L
  • PROIECTE PRIORITARE PENTRU CONSTRUCTIA DE AUTOSTRAZI IN EUROPA
    - ing. Liviu Daschevici, Director General ARACO
    • La Summit-ul Consiliului Europei din decembrie 1994, care a avut loc la Essen, s-au aprobat 14 proiecte prioritare pentru infrastructura transporturilor, cuprinzand cai ferate pentru trenuri de mare viteza, amenajari in porturi si aeroporturi, patru proiecte de autostrazi, precum si podul de cale ferata si sosea intre Danemarca si Suedia.
      Costul total al acestor obiective a fost evaluat initial la 125 miliarde euro si reevaluat in anul 2002 la 133 miliarde euro, iar termenul final de punere in functiune a fost stabilit anul 2010.
      La analiza stadiului de realizare efectuat in octombrie 2003 s-a constatat ca numai doua proiecte au fost finalizate, iar celelalte au fost reesalonate pana in anul 2015.

R E P E R E
  • Monumentul Crucea Eroilor, unic in Europa, a implinit 75 de ani - Raluca Rogojina
    • Pe varful Caraimanului, la doi metri de marginea prapastiilor, se inalta - mandra, ocrotitoare, ca un simbol al biruintei - Crucea Eroilor.
      Cand o privim astazi, Crucea pare ca apartinand locurilor, ca fiind acolo din totdeauna, insa putini stiu ca acest monument este unic in Europa. Ridicata la initiativa Reginei Maria, Crucea este un omagiu adus memoriei ostasilor romani cazuti in primul razboi mondial. Din 1928, anul la care a fost construita, ea strajuieste intreaga Vale a Prahovei, cu toate localitatile care, privite de aici, de sus, par strapunse de rau, de sosea si de cale ferata. Crucea ramane unul dintre cele mai importante monumente ale lumii, atat prin marime - 35 metri, cat si prin altitudinea la care a fost amplasata. Monumentul continua sa starneasca semne de intrebare asupra modului in care oamenii au reusit sa creeze o asemenea constructie la peste 2.000 de metri, in conditii tehnice de acum sapte decenii.

P R O F I L   D E   F I R M A
  • Datoram totul muncii competente, seriozitatii si capacitatii de anticipare - Ion Bucheru
    • convorbire cu ing. Stefan Varfalvi, presedintele Consiliului de Administratie IMSAT

S O L U T I I
  • Dispozitive mecanice pentru controlul comportarii constructiilor, echipamentelor si retelelor de conducte la socuri, vibratii si miscari seismice - dr.ing. Viorel SERBAN
    • O echipa de specialisti de la SITON, UTCB, UPB, IMS al Academiei Romane, sub coordonarea domnului dr. ing. Viorel Serban de la SITON, au dezvoltat, certificat si aplicat cu rezultate foarte bune un nou tip de dispozitive mecanice pentru izolarea la socuri, vibratii si miscari seismice a echipamentelor si retelelor de conducte.
      Noile tipuri de dispozitive realizate pe baza unei inventii inregistrate si in UE sub nr. PCT R003/00002 a domnului Viorel Serban, sunt fabricate din foi de arc de otel inoxidabil si au urmatoarele caracteristici importante: nu sunt afectate de fenomenul de imbatranire si oboseala, pot prelua deplasari foarte mari din miscari seismice, dilatari termice, cedari de reazeme sau tasari ale terenului, diferentiate pe orice directie, au rigiditate si amortizare controlata adaptabila la nivelul de incarcare, nu necesita intretinerea sau inlocuirea pe intreaga durata de viata a elementului izolat.
      Dispozitivele au fost realizate, testate static si dinamic, iar aplicatiile au avut rezultate deosebite.

M A T E R I A L E
  • Dezvoltarea ingineriei betonului - dr.ing. Ion IONESCU, Asociatia Stiintei si Tehnologiei Betonului Bucuresti
  • Conditii tehnice privind realizarea calitatii lucrarilor de placaje ceramice; greseli frecvent intalnite - ing. Liana MANOLACHE, ICECON SA
    • Calitatea lucrarilor de placare cu placi ceramice montate prin lipire cu adezivi si executate la exteriorul sau interiorul cladirilor, la pereti sau pardoseli, este asigurata prin alegerea materialelor si tehnologiilor de realizare adecvate domeniilor si scopurilor propuse.
      La conceperea unor placaje ceramice de calitate trebuie sa se tina cont de conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca toate componentele care alcatuiesc placajele ceramice, inclusiv suportul lor:
      - produse pentru realizarea sau pregatirea stratului suport (mortare, amorse, chituri de reparatii etc.);
      - produse de lipire;
      - placi ceramice;
      - chituri pentru rosturi rigide si elastice.
      Alegerea adecvata a acestora asigura realizarea conlucrarii in exploatare a ansamblului strat suport-placi ceramice si, in consecinta, durabilitatea placajelor.

D E Z V O L T A R E   U R B A N A
  • Cadrul financiar al renovarii/reabilitarii - asist.univ.drd.ing. Cristina Iacoboaea, UTCB
    • In Romania, aproximativ 97% din locuinte sunt proprietate particulara. Finantarea lucrarilor de renovare este o problema in special a cladirilor multifamiliale, in care majoritatea proprietarilor au aparut fie ca urmare a procesului de restituire, fie obtinand apartamentul pe o suma mica in cadrul procesului de privatizare si care asteapta ca statul sa le renoveze locuintele. In special partile comune din cladirile multifamiliale necesita deseori lucrari majore de renovare. Proprietarii condominiului fac cu greu fata platii intretinerii, ca sa nu mai vorbim de plata unor sume suplimentare pentru strangerea capitalului necesar lucrarilor de renovare. Diferentele privind starea materiala si interesele familiilor complica posibilitatea realizarii renovarii. Din motive organizatorice si de accesibilitate, obtinerea unui imprumut in acest scop reprezinta o optiune si mai indepartata.
      Pentru a gestiona bunurile imobiliare de o maniera economica rationala si pentru a evita degradarea locuintelor, este importanta crearea de fonduri pentru viitoarele lucrari de reabilitare sau renovare.
      Exista doua tipuri de probleme:
      a) Sursele de finantare;
      b) Mecanismele de finantare.
      Deoarece prezenta legislatie din tara noastra este deficitara in a stabili aceste doua probleme, articolul prezinta cateva sugestii preluate din legislatiile tarilor UE.
      Pe baza examinarii experientei tarilor cu economie de piata dezvoltata, apare evident ca solutionarea crizei locuintelor in Romania si problema renovarii nu se pot realiza pe baza mecanismului spontan al pietei. Politica locuirii trebuie asigurata atat la nivel macro cat si microeconomic, prin interventia directa a autoritatii publice centrale si locale.
      O actiune necesar a fi pornita si desfasurata la nivel national si fara de care nu se poate estima efortul financiar, este monitorizarea starii actuale a stocului de locuinte si a lucrarilor din domeniu necesare, precum si a celor aflate in desfasurare. In acelasi timp trebuie identificate persoanele defavorizate, care nu-si pot finanta singure lucrarile de renovare.
      Schitarea montajelor financiare necesare declansarii programelor de renovare trebuie sa aiba in vedere capacitatea de plata a populatiei. Aceste montaje trebuie sa aiba o mare flexibilitate si sa fie adaptabile comunitatii vizate.
      Este necesara introducerea unor sustineri de natura financiara, ca cele prezentate anterior. Aceste tipuri de subventii trebuie orientate cu precadere spre persoanele cu venituri mici.
      Constituirea unui fond special pentru finantarea renovarii asemanator celui din Franta, de 1% din contributia agentilor economici, indiferent de forma de organizare si tipul de proprietate, cu exceptia celor scutiti de la plata impozitului pe venit, in cota de pana la 1% aplicata asupra incasarilor realizate.

T E H N O L O G I I
  • Fundatii pe minipiloti la constructii noi ca solutie alternativa la cele clasice
A C T U A L I T A T E
  • MODIFICARILE CLIMATICE SI CONSTRUCTIA ACOPERISURILOR - prof.dr.ing. Adrian Radu, prof. dr. ing. Irina Bliuc - U.T. "Gheorghe Asachi" - Iasi
    • Modificarile climatice cauzate de intensificarea fenomenului de sera planetar constituie o perspectiva ingrijoratoare la acest inceput de secol, tendinta de incalzire globala fiind insotita si de anomalii climatice locale caracterizate prin depasirea valorilor limita de temperatura, precipitatii sau vant cu care suntem obisnuiti. Aceasta situatie este confirmata de raportul IPCC referitor la anul 2001. Cercetari efectuate asupra probelor de gheata extrase din adancul calotei polare au relevat ca, pe langa perioadele climatice calde sau glaciare de lunga durata, in viata planetei au existat si intervale mult mai scurte cand valorile s-au abatut brusc de la regimul anterior.
      In Romania degradarea climei se manifesta prin scurtarea perioadelor de primavara si toamna. Anul trecut, dupa o vara fierbinte, iarna a inceput timpuriu, cu temperaturi scazute si caderi abundente de zapada, pe teren troienele depasind 2 metri inaltime. Au urmat doua luni, ianuarie si februarie, neobisnuit de calde. Concomitent, in Siberia termometrul a coborat sub -60°C.
      Desigur, cele mai afectate sunt agricultura si transporturile. Dar este fireasca intrebarea: cum ar trebui sa fie luate in considerare aceste conditii modificate in privinta constructiilor?

S E M N A L

Firme
sus