Back to Artecno home page
 Motor cautare

Prin:
 Reviste
 
 

Expozitii, targuri, conferinte, simpozioane, seminarii
 
Normative si reglementari in constructii-instalatii
Antreprenorul nr.2/2004
Antreprenorul
nr. 2/2004
C U P R I N S
ACTUALITATEA INTERNATIONALA STATE OF THE ART ANIVERSARE SOLUTII TEHNOLOGII PROFIL DE FIRMA STUDIU MATERIALE ACTUALITATE SEMNAL
A C T U A L I T A T E A   I N T E R N A T I O N A L A
  • Evolutia constructiilor in lume
    • Conform studiilor de specialitate, cheltuielile globale pentru constructii au crescut in anul 2003 cu 2,8%, atingand suma de 3185 miliarde euro.
      Cresterea anuala pentru urmatorii patru ani este preconizata a atinge 4,6%; de remarcat ca pentru perioada 2007-2012 se estimeaza o crestere de peste 5%.
      Aceleasi studii arata ca piata europeana a constructiilor a evoluat uniform in anul care a trecut. S-au remarcat printr-un procent ridicat de crestere Marea Britanie si Spania, spre deosebire de Franta si Italia. Productia a scazut si pe cea mai mare piata din zona, Germania, existand totusi motive de a fi optimisti in privinta stoparii acestui declin in anul 2004. In contrast cu Europa de Vest, Europa Centrala si de Est a prezentat o crestere relativ mare, pe primele locuri aflandu-se Ungaria si Polonia. O imagine mai luminoasa se poate observa in afara Europei, unde cele mai mari piete de constructii din lume, India si China, au avut cel mai mare ritm de crestere, de 9,2 si, respectiv, 7,9%.
      O alta mare economie, Brazilia, a avut o evolutie pozitiva, cheltuielile pentru constructii urmand sa creasca anual cu 8%, in urmatorii 5 ani; estimarile arata ca, in anul 2004, cheltuielile din domeniul constructiilor vor creste in Mexic cu 6%. Cea mai mare piata din lume, cea a SUA, a prezentat, in anul precedent, o crestere de numai 1,6%, preconizandu-se, pentru anii viitori, o crestere anuala medie de 4,8%.
      In Africa de Nord, pietele din Maroc, Algeria si Egipt s-au dovedit a fi stabile. Cresterea din domeniul constructiilor din partea de vest a Africii s-a datorat pietelor de petrol si de echipamente de generare de putere, mai ales, Nigeriei. Se apreciaza ca in anul 2004, ca urmare a productiei de petrol, Ciadul si Guineea Ecuatoriala vor fi cele doua piete cu cea mai mare dezvoltare, de 58% din PIB si, respectiv, de 23%.

  • Extinderea perioadei pentru rata redusa de TVA in industria constructiilor din Europa
    • Perioda de "testare" a directivei privind rata de TVA s-a prelungit pana la 31 decembrie 2005. Pentru sectorul constructiilor de locuinte sunt vesti bune deoarece se pot aplica rate reduse de TVA care se fixeaza la latitudinea statelor membre; cu toate acestea, FIEC isi pune problema acordului final, unanim, care se apreciaza ca va fi dificil de realizat.
      In luna iulie 2003, Comisia Europeana (CE) adoptat o propunere privind modificarea "directivei de baza privind rata redusa de TVA", in sensul concentrarii asupra aplicarii ratelor reduse de TVA. Comisia a urmarit, in acest fel, simplificarea si armonizarea actualei structuri de TVA, precum si eliminarea numarului mare de derogari care se dau.
      FIEC a imbratisat noile propuneri ale CE care cuprind o modificare deosebit de pozitiva a actualei anexe H, anexa care cuprinde lista activitatilor la care se poate aplica o rata redusa de TVA. In conditiile acestor modificari, fiecare stat membru al UE poate opta pentru aplicarea unei rate reduse de TVA la constructia de cladiri de locuit, la modul general ("asigurarea de materiale necesare, constructie, renovari, modificari, reparatii, intretinere, curatare a caselor"), si nu limitat la "locuinte prevazute de politica sociala", cum a fost cazul "perioadei de testare", 2002-2003.

  • Fonduri pentru noii membri
    • Banca Europeana de Investitii (BEI) a acordat, anul trecut, imprumuturi record viitoarelor state membre UE, iar actualele bugete UE prezinta un angajament si mai mare fata de tarile candidate. In anul precedent, BEI a acordat 4,6 miliarde euro, ca imprumut, tarilor viitoare membre UE (10,8% din imprumuturile acordate de BEI); pentru anul in curs, propunerea de buget a UE prezinta angajamente de imprumut de 11,77 miliarde euro fata de noile state membre (11,8% din totalul imprumuturilor acordate).

  • Masura anticoruptie
    • Pentru combaterea coruptiei din industria constructiilor si din domeniile tehnice, 19 companii au semnat si adoptat un numar de principii prind relatiile in afaceri cu scopul de a elimina mita; aceasta a avut loc in cadrul intalnirii anuale a Forumului Economic Mondial, de la Davos (Elvetia).
      Cele 19 companii (inclusiv, grupul Fouad M.T.Alghanim & Sons, Hilti, Turner International, Fluor Corp., Murray & Roberts Holdings, Skanska, Aveng Ltd., Autostrade, Consolidated Contractors Company, Lahoud Engineering, SNC-Lavalin Group, Marhnos, Obayashi Corp., ABB, Corporacion Impsa, CH2M HILL Companies, Peremba Group of Companies, Karl Steiner Holding, Biwater) si-au propus sa sustina si sa dezvolte principiile anticoruptie. Aceste companii s-au angajat sa duca o politica de "toleranta zero" in ceea ce priveste mita, sa dezvolte un program eficient si practic de sisteme interne si mijloace de control de punere in aplicare.
      In anul 2004 se va urmari cresterea numarului de companii care sa adere la aceste principii si care sa dezvolte modalitatile de operare si mijloacele practice de punere in aplicare. Modalitatile de operare vor avea in vedere responsabilitatile care revin organizatiilor, modul de tratament aplicat filialelor si altor parti corelate, instruirea, controlul financiar, precum si alte elemente standard ale unui control intern.
      Aceasta masura este, de fapt, o consecinta a marilor scandaluri de coruptie si mita care au aparut in Europa, Africa si China. Este produsul unor eforturi de ani de zile duse de Forumul Economic Mondial, in stransa colaborare cu Transparency International (TI) si Basel Institute of Governance.
      In anul 2002, TI a publicat "Lista platitorilor de mita in constructii", care a aratat ca exista un potential ca autoritatile publice din domeniul constructiilor si lucrarilor publice sa solicite sau sa accepte mita.

S T A T E   O F   T H E   A R T
  • FATA NOUA A UNUI ORAS MEDIEVAL, GRAZ - Maria Alexe, UTCB/Universitatea Nationala de Arte - Bucuresti
    • Puternic influentat de cultura italiana, orasul Graz este cel de al doilea centru urban al Austriei, atat din punct de vedere al numarului de locuitori cat si datorita importantei sale economice si culturale. Capitala a provincei Styria, situat pe raul Mür, Graz-ul a fost desemnat capitala culturala a Europei in 2003, ceea ce semnifica recunoasterea importantei vietii culturale din acest oras si a deschiderii sale multiculturale. Aici a avut loc prima reprezentatie cu o piesa de Shakespeare din afara Angliei (Negutatorul din Venetia ,1608) si tot aici se afla cea mai frumoasa cladire construita in stil baroc italian din spatiul germanic si un monument al utopicei limbi esperanto, cea care isi dorea sa devina lingua franca a Europei unite.

  • CENTRUL FINANCIAR INTERNATIONAL TAIPEI 101, TAIWAN
    - prof.dr.ing. Florin Ermil Dabija - UTCB
    • Cladirea Centrului Financiar International din Taipei (Taiwan), a carei constructie s-a incheiat de curand, este in prezent cea mai inalta din lume, cele 101 niveluri supraterane ridicandu-se pana la 455 m; impreuna cu sageata (spira) turnului de la partea superioara se atinge inaltimea de 508 m. In subteran, cladirea se dezvolta pe adancimea a cinci subsoluri, rezultand o arie desfasurata construita totala de 412500 m². Cea mai mare provocare, pentru proiectanti si executanti deopotriva, a constat in integrarea completa a diferitelor aspecte ingineresti in conditiile functional-arhitecturale si cele de mediu inconjurator impuse cladirii.
      Constructia, a carei realizare a fost adjudecata pe baza unei licitatii internationale, a facut obiectul unui contract de tip "joint venture" incheiat intre mai multe companii taiwaneze si japoneze.

A N I V E R S A R E
  • 150 de ani de la nasterea lui Anghel Saligny - prof.ing. Mihaela Nitu
    • O istorie a tehnicii romanesti este de neconceput fara numele inginerului si omului de stiinta Anghel Saligny, nascut in satul Serbanesti judetul Galati, al carui tata a fost dascal pentru odraslele boierilor Ghica si Sutu. Timp de 4 decenii drumul lui Anghel Saligny a coincis cu drumul ascendent al tehnicii romanesti.

S O L U T I I
  • Tipuri de cladiri eficiente termic - asist.univ.ing. Cristina Iacoboaea, UTCB
    • Consumul de energie al locuintei depinde de gradul de civilizatie, modelele de cultura, clima, numarul de membri ai familiei, de venitul populatiei.
      Raspunsul la intrebarea: de cata energie are nevoie o locuinta este dificil de formulat, dar necesar pentru proiectanti, autoritatile centrale si locale in perspectiva reducerii acestui consum.
      Consumul total de energie pentru populatie este generator de emisii cu aport la fenomenele globale de poluare, dar si factor de presiune asupra resurselor naturale regenerabile si, mai ales, neregenerabile, disponibile, care pot justifica politici diferite de obtinere a energiei cu impact minim asupra mediului.
      De-a lungul timpului au fost perfectionate mai multe tipuri de cladiri eficiente termic si energentic: supraizolate, solare, ingropate, care vor fi studiate individual, insa cladirile ecologice cu consum redus de energie se obtin din combinatiile acestor tipuri.

  • Tiranti ancorati in teren - ing. Cornel Chiroiu - Züblin Romania
    • Tirantii de ancorare, realizati de Züblin Romania, reprezinta o etapa noua, superioara calitativ si cantitativ in ceea ce priveste tehnica ancorarii in teren. Tehnica tirantilor pretensionati prezinta un grad ridicat de dificultate, atat prin variabilitatea parametrilor care intervin, cat si prin faptul ca presupune reunirea simultana a unor cunostinte aprofundate din domeniul mecanicii solului, a betonului precomprimat, a exploatarilor miniere etc.

T E H N O L O G I I
  • Lucrari de consolidare a fundatiilor existente cu minipiloti - ing. Petre CERNEA - Züblin Romania
  • MIXTURI ASFALTICE REALIZATE CU ZGURA DE OTELARIE - LIDONIT - asist.ing. CRISTIAN IRICIUC, prof.dr.ing. GHORGHE GUGIUMAN - Univ. Tehnica "Gh. Asachi" Iasi, Fac. de Constructii
    • Otelul este produs de mai mult de 100 ani dupa diferite procedee. Zgurile de otelarie care iau nastere, sunt cuprinse, impreuna cu zgura de furnal, in notiunea de zguri de uzina metalurgica, aceasta denumind, in general, componentele minerale nemetalice, care iau nastere din materia prima in timpul productiei de metale.
      Produsele "LIDONIT - Agregate din zgura de otelarie" sunt fabricate de societatea germana DSU Romania SRL, intr-o instalatie speciala, situata in apropierea haldelor Combinatului Siderurgic Sidex Galati.
      Zgura de otelarie, materie prima pentru agregatele Lidonit, este preluata din zgura existenta (imbatranita) sau din cea proaspata descarcata in gropi special amenajate, si racita lent, sub actiunea factorilor atmosferici, sau rapid, prin stropiri succesive cu apa.
      Industria siderurgica asigura importante cantitati de substante reziduale (deseuri). Caracteristicile acestor zguri fac ca ele sa poata fi folosite in materialele de constructii, iar principalul potential consumator de cantitati importante il constituie sectorul de drumuri. Utilizarea acestor zguri duce la micsorarea consumatorilor energetici si la diminuarea impactului asupra mediului prin:
      - micsorarea necesarului de materiale pietroase clasice, extrase din litosfera, care duce la limitarea degradarii mediului inconjurator prin amplasarea carierelor de extractie;
      - micsorarea volumelor haldelor de deseuri si a suprafetei de teren ocupate de aceste halde;
      - limitarea volumului haldelor de deseuri, care duce la limitarea impactul asupra echilibrului natural (aer, apa si sol) si asupra peisajului.

P R O F I L   D E   F I R M A
  • ISAF - 60 de ani in slujba modernizarii retelei si sigurantei circulatiei pe caile ferate din Romania
    • - Anul acesta se implinesc 60 de ani de la infiintarea (in 1944) a unor sectii de constructii-montaj in domeniul instalatiilor de telecomunicatii si semnalizari feroviare. Aceste sectii s-au unit in 1952 si s-au transformat in Intreprinderea Feroviara de Lucrari de Telecomunicatii (IFLTc), iar apoi in Intreprinderea de Lucrari pentru Centralizare si Telecomanda (ILCT).
      In aceasta perioada s-au executat instalatii de semnalizare si centralizare electromecanica in circa 170 de statii de cale ferata si peste 650 km de linii aeriene si cabluri subterane de telecomunicatii, precum si primele instalatii de centralizare electrodinamica CR si bloc de linie automat.
      In anul 1962, odata cu comasarea intr-o singura unitate centala a tuturor unitatilor de constructii ale MTTc, ILCT a trecut in subordinea Directiei Generale a Constructiilor, devenita mai tarziu Centrala de Constructii Cai Ferate.
      In anul 1966, prin absorbtia santierului de electrificare din Brasov al IPLST, intreprinderea si-a largit domeniul de activitate si in domeniul de montare a liniei de contact pentru tractiunea electrica a trenurilor si a devenit astfel Intreprinderea de Electrificare si Centralizare Cai Ferate (IECCF), nume sub care a functionat pana in 1973, cand s-a transformat in Intreprinderea de Semnalizari si Automatizari Feroviare (ISAF).
      Pe masura diversificarii productiei de constructii-montaj si a cresterii volumului acestei productii, intreprinderea devenea tot mai dependenta de un mare numar de furnizori de materiale, confectii metalice si echipamente, ceea ce a determinat crearea, in 1974, a unui sector propriu de productie industriala.
      Din anul 1994, societatea ISAF-SA functioneaza ca societate independenta, cu capital integral privat si isi desfasoara lucrarile in acelasi domeniu de activitate, cu rezultate remarcabile.

S T U D I U
  • Modelare numerica si experimentala a peretilor de sustinere - sef lucrari dr.ing. Horatiu Popa, UTCB
    • Dezvoltarea civilizatiei umane a condus la aglomerari masive ale populatiei si, implicit, la spatii disponibile pentru constructii din ce in ce mai putine, in special in zonele urbane, ceea ce a determinat gasirea unor solutii tehnice ingenioase si avantajoase din punct de vedere economic pentru rezolvarea problemelor noi aparute. O astfel de solutie este data de reorientarea spre utilizarea unor volume construite in subteran. Realizarea unor astfel de constructii subterane presupune, de regula, construirea unor structuri de sustinere sub adapostul carora se pot realiza lucrarile de excavatie.
      Structurile de sustinere se numara printre lucrarile cele mai complexe. Fenomenul de interactiune teren-structura este foarte puternic in acest caz si guverneaza comportamentul general. Etapele de executie, adesea de natura foarte diferita (realizarea peretelui ingropat, excavarea, montarea sau demontarea unor reazeme etc.) influenteaza, de asemenea, comportamentul. Prezenta unor structuri existente in apropiere va schimba starea de eforturi in masivul de teren si raspunsul peretelui de sustinere, iar studiul comportamentului acestuia devine in acest caz un studiu de interactiune perete-teren-structuri invecinate. Toate aceste aspecte diferite fac ca proiectarea unor astfel de structuri de sustinere sa fie delicata.
      Necesitatea demararii unor cercetari experimentale si teoretice, care sa permita progresul metodelor si modelelor de calcul in astfel de cazuri este deci evidenta. Se dispune de doua posibilitati de modelare: fizica (fie structuri la scara reala, fie pe modele reduse in laborator) si teoretica (modelarea prin calcul, in general numerica).
      Modelele realizate la scara reala sunt, bineinteles, mult mai concludente decat cele realizate in laborator. Dezavantajul major al acestor modele il reprezinta costul mare pe care il implica. Din acest motiv, incercarile la scara reala sunt destul de putin intalnite, Modelele la scara redusa sunt utilizate, in numeroase cazuri, pentru studiul comportarii unor lucrari ingineresti, de cele mai multe ori conducand la obtinerea unor rezultate apropiate de cele reale. Pentru obtinerea acestor rezultate trebuie insa ca modelul sa indeplineasca o serie de cerinte. Astfel, pentru ca parametrii mecanici ai pamantului (rezistenta si deformabilitate) sa fie cei corecti, este necesar sa se modeleze structura acestuia, stratificatia si neomogenitatile locale, precum si istoria de incarcare. Bineinteles ca acesti factori nu se regasesc doar in cazul modelelor fizice, ci si, cu acelasi grad de importanta, in modelarile teoretice.

M A T E R I A L E
  • CEVISAMA 2004: placile ceramice in actualitate - Ion DIAMANDI
    • CEVISAMA este pe cale de a-si atinge scopul de a deveni cel mai international, reprezentativ si calificat targ pentru industria ceramicii si a produselor sanitare.
      Editia din anul 2004 a avut rezultate mai bune decat editiile precedente, din trei puncte de vedere: o participare mai mare cu 30% din partea companiilor, prin prezenta directa sau prin delegati, participarea tuturor companiilor nationale de prim rang si o expozitie spectaculoasa, de o calitate de invidiat.
      Fata de editia din anul 2002, suprafata neta a expozitiei a crescut cu 11,6%, iar numarul vizitatorilor a crescut cu 9%.
      Este evident ca CEVISAMA este targul care reprezinta, in cel mai bun mod, industria nationala, in sensul ca la eveniment au participat toti producatorii de renume din Spania, care au ocupat, de fapt, peste 50% din suprafata de expunere.

A C T U A L I T A T E
  • Rolul inginerilor proiectanti de structuri - ing. Petre IONITA
    • A.I.C.P.S. isi propune ca in perioada viitoare sa actioneze in sensul imbunatatirii imaginii si rolului inginerilor proiectanti de structuri pentru constructii in societate, contribuind cu puncte de vedere in aceasta directie, printre care:
      1. Viitorul stiintei in proiectarea structurilor pentru constructii consta in SPECIALIZAREA inginerilor constructori in acest domeniu. Care sunt caile si metodele de actiune?
      2. ATRAGEREA TINERILOR ingineri in profesia de inginer proiectant de structuri pentru constructii. Cum trebuie procedat?
      3. Instituirea unor SPECIALIZARI PROFESIONALE organizate pentru pregatirea inginerilor proiectanti de structuri prin:
      - Cursuri teoretice organizate de UTC in colaborare cu A.I.C.P.S.
      - Specializare la locul de lucru, sub indrumarea unui specialist in structuri pentru constructii
      - Consultatii organizate de specialistii A.I.C.P.S.
      4. Implicarea A.I.C.P.S. in problemele de LEGISLATIE SI REGLEMENTARI in constructii, prin M.T.C.T., privitoare la siguranta, conceptia si realizarea constructiilor precum si adaptarea acestora la practicile din UE;
      - Instituirea sistemului de "MANAGEMENTUL INVESTITIILOR" executat de echipe de specialitate, pe baza de contracte, si care sa raspunda de termene, de calitatea lucrarilor si inscrierea in costurile programate.
      - Instituirea sistemului de "SUPRAVEGHEREA LUCRARILOR IN SANTIER" de catre echipe de specialitate, pe baza de contracte si care sa raspunda de termene, de calitatea lucrarilor si inscrierea in costurile programate.
      - Promovarea unei reglementari privitoare la ASIGURARILE IN CONSTRUCTII, inclusiv asigurarile inginerilor consultanti, manageri, supreveghetori, proiectanti de structuri, s.a.

S E M N A L

Firme
sus